Скорошни проучвания показват, че повече от 60% от новостартиралите бизнеси приключват дейност още през първите три години, а останалите 40%, които оцеляват, навлизат в етап, който наричаме “капанът на собственика”. Компаниите, които продължават да са успешни и устойчиви са тези, които преминават през важните етапи на своето развитие и са се фокусирали върху растежа си.
Какво наричаме “Капанът на собственика”
“Капанът на собственика” е врагът на много предприемачи. Често собствениците на компании се сблъскват със сериозно предизвикателство: Как да постигнат свобода в бизнеса? Te се оказват в капана на собственика, тъй като в много случаи служителите нямат управленски опит, знания и качества като собственика. Той винаги е по-осведомен, има повече познания в бизнеса, затова клиентите предпочитат да се обърнат към него и да му изпратят своето запитване. С цел да удовлетвори нуждите на своите клиенти, собственикът приема всяка заявка и доволните клиенти продължават да работят само с него, за да повторят положителните си преживявания. По този начин бизнесът става зависим от своя собственик и това води до ограничаване на растежа, развитието и успеха му.
Как да разберете, че сте попаднали в капана на собственика?
Има няколко признаци, които могат да Ви подскажат, че се сблъсквате с това предизвикателство:
- Бизнесът Ви се забавя, когато не участвате пряко в бизнес процесите
- Клиентите Ви се сблъскват с проблеми и търсят решение само от Вас
- Бизнесът Ви е в стагнация.
Ако се питате, какви са причините компаниите да се превръщат в тежест за своите собственици, нека разгледаме някои от тях.
Компетентност
Компетентността е може би най-голямата причина да попаднеш в капана. Повечето предприемачи започват собствен бизнес, именно защото притежават необходимите опит и умения в дадена област. Те вярват, че могат да постигнат по-добри резултати в бизнеса, което ги води до убеждението, че никой друг в компанията не е достатъчно осведомен и компетентен.
Резултатът е: собственикът се поставя в центъра на бизнеса и всичко се върти около него. Клиентите предпочитат да се обърнат към собственика, служителите идват при собственика за решения, доставчиците предпочитат собственика за изпълнение на своите поръчки. Той се превръща в най-ценния служител, без който бизнесът не може да функционира.
Растежът на бизнеса зависи само от времето, което собственикът може да му отдели. Но това време е крайно ограничено. Ако приемем, че той може да отдаде изцяло своето внимание 7 дни в седмицата, 12 часа на ден и да отговаря за всекидневните задачи, то колко време ще може да отдели, за да се фокусира върху растежа на бизнеса си? Разбира се, не много.
Вярването, че ако собственикът посвети изцяло усилията си в компанията и по този начин е от полза за бизнеса, е погрешно. Бизнес, който е ограничен и зависим основно от компетентността на своя собственик, в крайна сметка ще се сблъска със затруднения, произтичащи именно от това.
Стремеж към съвършенство
Много собственици, които са попаднали в капана на своя бизнес, поставят обслужването на клиентите си като главен приоритет и се стремят към перфекционизъм. Това създава напрежение както върху собственика, така и върху бизнеса. Съвършенството не винаги е постижимо, то живее във въображението на собственика и ограничава производителността и растежа на компанията. В крайна сметка доброто обслужване навреме е по-добрата опция в сравнение с перфектното обслужване, но по-късно.
Недоверие
Недоверието на собственика към своите служители до голяма степен е породено от неговата идея за съвършенство. Той вярва, че никой от екипа не е достатъчно компетентен и отдаден на бизнеса, колкото него. Това спира развитието на бизнеса и води до слаба мотивация сред служителите.
Клиентска удовлетвореност
Предприемачите, попаднали в “капанът на собственика”, обикновено познават клиентите си много добре, защото работят с тях директно и са нетърпеливи да задоволят техните нужди. В тази ситуация клиентите стават по-взискателни и очакват повече разнообразие в предлаганите продукти и услуги, които са извън зоната на компетентност на собственика. Това може да доведе до намаляване на печалбата поради ниска възвръщаемост на тези специфични продукти и услуги, и проблеми с паричния поток поради увеличения оборот. От друга страна предлагането на много продукти или услуги на ограничен брой клиенти води до зависимост и загубата на клиент може да се окаже катастрофална за бизнеса.
Ако и Вие сте хванати в “капанът на собственика” или се нуждаете от допълнителна информация как да излезете от него, свържете се с нас.